Süsiniku jalajälje vähendamine asfaldis

Ringlussevõetud asfalt

Kõige lihtsam moodus asfaldi süsinikujalajälje vähendamiseks on kasutada asfaltsegu tootmisel ringlussevõetud asfalti (toodetud asfaldi jäätmetest, freesipurust jne). Tänased (2025. märtsi seisuga) regulatsioonid lubavad Eestis kasutada ringlussevõetud asfalti kuni 30% ulatuses segu massist. Kvaliteetse lõpptulemuse tagab asfaldijäätmete hoolikas sorteerimine ja läbi mõeldud kihiti freesimine objektidel, mis võimaldab kasutada ringlussevõetud asfalti põhimõtteliselt igas kihis, lähtuvalt saadud ringlussevõetud asfaldi kvaliteedinäitajatest.

MacRebur MR8

Teine ja täiendav võimalus on kasutada lisandit MacRebur MR8, millega asendatakse osa segusse lisatavat bituumenit. MacRebur MR8 on spetsiaalne lisand asfaldile, mis on valmistatud taaskasutatud plastijäätmetest (elektrikaabli isolatsiooni materjalidest). MacRebur MR8 lisand aitab vähendada traditsiooniliste materjalide kasutamist asfalditööstuses ning omab tugevat potentsiaali kahandamaks teedeehituse keskkonnamõju.

Ligniiniga asfaltsegu

Veel on võimalus bituumeni osaliseks asendamiseks kasutada ligniini. Ligniin on puidu rafineerimisel toodetud biopolümeer, millega saab segus osaliselt asendada bituumenit. 2022. aastal tootis Tariston Eesti esimesed ligniini sisaldavad asfaltsegud. 2024. aastal rajasime Transpordiameti tellimusel Riigitee nr 25 Mäeküla-Koeru-Kapu mnt Koeru-Kapu lõigu rekonstrueerimise objektil Eesti esimesed ligniini sisaldava asfaltseguga kaetud katselõigud avalikult kasutataval maanteel.

Ava rohkem